דלג לתוכן הראשי
עיתון בשירות החברה

אופיר סליפוי: "סיסמת הצופה 'היה נכון' אינה מילים ריקות"

עדכון דמות הבוגר

דמוקרטיה, אחריות חברתית, זהות יהודית ישראלית, צופיות וכישורי חיים – אלה חמשת תחומי הליבה של החזון המעודכן של תנועת הצופים הישראלית. כ-80 אלף חניכים מתחנכים לאורם, תוך כדי נתינת יד לתנועות הנוער הציוניות האחרות

"גם בעולם של ימינו לבני הנוער יש צורך בקבוצה חברתית ובפעילות של קבוצה שאיננה בתוך בית הספר ושהיא מאתגרת ויש בה לקיחת אחריות. בני הנוער מאוד אינטליגנטים, והם צמאים מאוד לאתגר אינטלקטואלי ומחשבתי, לאוטונומיה ולהתנסות בניהול עצמי. הקבוצה החברתית והחשיבות של הקבוצה החברתית נעשתה מרכזית עבורם אולי אפילו יותר מפעם"

מספר חברי הצופים כמעט הוכפל בעשור האחרון. השנה התנועה מונה כ-80 אלף חניכים הפועלים ב-200 שבטים ברחבי הארץ. בנוסף, 1,400 חניכים תלמידי י"ב מתחילים את תהליך היציאה לשנת שירות (בגלל מגבלת ההקצאות של צה"ל, רק 500 מהם ייצאו לשנת שירות מטעם התנועה). המספרים האלה מפתיעים מאוד בעידן האינדיבידואלי שלנו, שבו הביטוי "דין התנועה" נשמע לרבים כמו קבלת דין של מערכת משעבדת. אבל דומה שתנועות הנוער בכלל, ותנועת הצופים בפרט, מצליחות לגרום ללא מעט בני נוער לקחת חלק בפעילות שאיננה קשורה לבהייה במסכי המחשב והסמרטפונים או להתפתחות המצוינות האישית שלהם.

אופיר סליפוי הוא מנהל האגף לחינוך בתנועה. התפקיד שלו נוצר כתוצאה מארגון-מחדש שנעשה בתנועה בשלוש השנים האחרונות ובמהלכו הוחלט לתת מקום מרכזי יותר לתהליכי החינוך וההדרכה. "זה אולי מפתיע", מספר סליפוי, "אבל אנחנו רואים שגם בעולם של ימינו לבני הנוער יש צורך בקבוצה חברתית ובפעילות של קבוצה שאיננה בתוך בית הספר ושהיא מאתגרת ויש בה לקיחת אחריות. בני הנוער מאוד אינטליגנטים, והם צמאים מאוד לאתגר אינטלקטואלי ומחשבתי, לאוטונומיה ולהתנסות בניהול עצמי. הקבוצה החברתית והחשיבות של הקבוצה החברתית נעשתה מרכזית עבורם אולי אפילו יותר מפעם".

מה תפקידנו בחברה

לפני כשלוש שנים התחלפה הנהגת הצופים, וההנהגה החדשה של התנועה הניעה תהליך של חשיבה-מחדש על כל מיני נושאים מכוננים, ובהם דמות הצופה הבוגר וחזון התנועה.

סליפוי: "התוכנית החינוכית התנועתית המלאה נכתבה בתנועה לפני יותר מעשר שנים, כבר בתחילת שנות האלפיים, והיא שהובילה את התנועה במשך השנים. עם הזמן היא נשחקה. הרי העולם היום שונה לחלוטין מהעולם לפני חמש-עשרה שנה. בשל כך צמחה המוטיבציה להתחיל תהליך של כתיבה וחשיבה מחודשים. במקביל התחלנו תהליך של מיקוד ערכי ובחינה מחדש של המסמכים המכוננים שהתנועה עובדת לפיהם. היה ברור לנו שכשאנחנו באים לעשות תוכנית חינוכית חדשה, עלינו לעסוק בבירור ערכי מורכב מאוד. קיימנו קבוצות מיקוד וסמינרים פנימיים ושאלנו את עצמנו מה תפקידנו בחברה לאור המציאות שאנו חיים בה. זו שאלה שכל תנועת נוער צריכה לשאול את עצמה, ואנחנו כל הזמן עוסקים בה".

וסליפוי ממשיך: "יצאנו לדרך כשאנחנו לא יודעים לאן נגיע. בשלב הראשון ניסינו לשאול שאלות פשוטות ככל האפשר: למה אנחנו מחנכים? מהי פעולה טובה? מהו מדריך טוב? מי מפתח הדרכה – המדריך מכיתה י' או אנחנו – וכיצד אנו רותמים את הטכנולוגיה למטרות האלה. במהלך התהליך הזה שעברנו התייעצנו עם תנועות נוער אחרות וגם עם תנועת הצופים העולמית. למרות שאנחנו מאוד עסוקים ביום-יום של פעולות, הדרכה וריכוז השבטים, הצלחנו להניע תהליך של בדיקה והתמודדות עם השאלות ששאלנו את עצמנו. מהשלב הזה יצאנו עם חמישה תחומי ליבה – דמוקרטיה, אחריות חברתית, זהות יהודית ישראלית, צופיות וכישורי חיים – שסביבם נכתבה בסופו של דבר התוכנית. בכל אחד מהתחומים נעזרנו במומחה חיצוני כלשהו. למשל, בתחום הזהות היהודית עבדנו עם מכון הרטמן, ובתחום הדמוקרטיה עם המכון לחינוך דמוקרטי. עכשיו יש בידינו רצף חינוכי מכיתה ד' עד י"ב, שמציין מה בעינינו ילד צריך לעבור בכל תחום ליבה.

"בתוך כך עלו המון תובנות שלא היו קשורות אך ורק לתוכן ההדרכה, אלא גם לאופי ולשפת ההדרכה. למשל, בנושאי הדמוקרטיה והזהות היהודית החלטנו שבמקום להציב מטרות או נושאים לפעולה, תהיה לכל פעולה שאלה מרכזית. הבנו שלא רק פעולות התוכן מביאות לידי ביטוי את הערכים שציינו ושאנחנו רוצים לקדם, אלא גם דברים באופי ובשפת ההדרכה. בשלב הכתיבה היינו צריכים לסדר את התכנים לפי שכבות. היה צורך להגדיר מסע שכבתי, ולהתחיל לכתוב פעולות תוכן לכל שכבה ושכבה. קיימנו כנס שהיו בו חניכים וחברי השכבה הבוגרת, וגם מרכזים סדירים ומתנדבים ובוגרי התנועה, ובמשך יומיים ישבנו יחד וממש בנינו יחד את פעולות התוכן. בתחילת שנת הפעילות הזאת, שהחלה באוקטובר האחרון, התחלנו את שלב ההטמעה.

"צוות האגף לחינוך במחלקת הדרכה מורכב מגרעין של שמונה אנשים – רובם בוגרי צופים שעשו תפקידים שונים בתנועה במהלך השנים. אבל היה חשוב לנו מאוד לערב הרבה אנשים נוספים מהתנועה. בגלל שהיו לנו המון שותפים לתהליך, התחושה היא שיש עניין רב וחיבוק גדול לתוכנית בקרב התנועה. בינתיים, המדריכים והצוותים החינוכיים מקבלים את התוכנית ברצון ובאהבה. אנחנו עושים המון הכשרות לתוכנית בכל הרמות – הכשרת הצוותים שעושים את קורסי ההדרכה נעשתה לחמשת אלפי בני נוער בשכבה ט' וקורסים תנועתיים נעשו לבעלי תפקידים ולצוותים הבוגרים. אנחנו כל הזמן בתהליך של למידה ובקרה על עצמנו ועל התוכנית. זה עיסוק מרכזי בתנועה בימים אלה והוא ימשיך לקבל משקל רב בשנתיים הקרובות. ברור לנו שהתוכנית החינוכית שפיתחנו היא מהדורה א' ואנחנו נמשיך להתכתב עליה עם השטח, עם המדריכים והחניכים, כל הזמן".

 

צופים חיבוק

אופיר סליפוי: "בגלל שהיו לנו המון שותפים לתהליך, התחושה היא שיש עניין רב וחיבוק גדול לתוכנית בקרב התנועה"

מכנה משותף

במסגרת התהליך המורכב הזה עודכן גם הניסוח של דמות הצופה הבוגר: "הצופה הבוגר הוא אזרח טוב ומועיל, המקיים הלכה למעשה את מידות הצופה ופועל ברוח ההבטחה הצופית. אהבת הארץ והעם בלבו של הצופה, והוא פועל להעמקת הקשר בין המורשת היהודית לחיים במדינת ישראל. הצופה הבוגר רגיש למצוקות חברתיות, פועל לשינוי ולתיקון החברה, לשמירה על כבוד האדם וחירותו ולשמירה על זכותם של כל פרט וקבוצה. הצופה הבוגר יפעל מתוך סובלנות וקבלת האחר ליצירת מכנה משותף וערבות הדדית בין שונים-שווים בחברה הישראלית".

מסמך מכונן נוסף – מסמך שלא שונה, אך הוא מהותי לתנועה – הוא ההבטחה הצופית. בטקס ההבטחה מבטיח הצופה הטירון בשכבה ח' לחיות ולפעול על פי עקרונות התנועה. ההבטחה היא עניין שברגש לא פחות משהיא עניין שבשכל. בטקס הזה החניך מוכתר בתואר "צופה", והוא מתבקש להזדהות עם התוכן הצפוּן במושג הזה. נוסח ההבטחה נהוג בתנועת הצופים בכל רחבי העולם, בשינויים קלים ובהתאמות לאופי החברה. מרגע שהבטיח, הצופה זכאי להצדיע את הצדעת הצופה המסורתית. תוכן ההבטחה הצופית הוא, "הנני מבטיח הבטחה שלמה לעשות ככל שביכולתי למען עמי, ארצי ומולדתי. לעזור לזולת בכל עת ולקיים את חוקת הצופה".
אופיר סליפוי מספר לא רק על תהליכים העוברים בתנועת הצופים, אלא גם על תהליכים משותפים לכל תנועות הנוער הקורמים עור וגידים לאחרונה, ועל שיתוף הפעולה ההולך ומתהדק בין התנועות השונות: "לאחרונה התחלנו לשתף פעולה עם תנועות אחרות בכל הקשור לשמירה על הדמוקרטיה. חברנו לקואליציה משותפת שנקראת 'זוכרים את הרצח נאבקים על הדמוקרטיה'. החיבור התחיל לפני כשנתיים ביוזמה של תנועה דרור ישראל, שהיא תנועת הבוגרים של הנוער והעובד והלומד. הם טענו שהמסר המרכזי בעצרת לזכר יצחק רבין אינו צריך להיות בהכרח החזון המדיני של רבין, אלא שמדובר באירוע מכונן שקשור לאופן ניהול המחלוקות בחברה הישראלית. אנחנו היינו בין התנועות שהצטרפו אליהם, ונוצרה קואליציה שנעשתה למשהו שהוא הרבה מעבר לאירוע שיא אחד בשנה בזמן העצרת. למשל, בקיץ האחרון הקמנו סיירת גזענות באינטרנט. אבל ללא ספק השיא היה בעצרת, שהעבירה מסר חשוב לגבי ניהול השיח בחברה הישראלית והיו בה נציגים מכל תנועות הנוער ומכל המגזרים. אנו רואים בזה משהו חשוב מאוד".

באשר לשאלה כיצד הוא ועמיתיו להנהגת התנועה מצליחים להתמודד עם כל התופעות השליליות שהנוער חשוף אליהן בימינו משיב סליפוי: "יש כל מיני תופעות והתנהגויות שאנו מודעים להן ונתקלים בהן. רבות מהן קשורות לשתיית אלכוהול. התופעה הזו בקרב בני נוער הגיעה לממדים גדולים ומסוכנים ואנחנו מודאגים מתרבות השתייה שנוצרה. אנחנו מבינים גם שאם נצליח להשפיע על בני הנוער בנושא הזה, ונאפשר לצוותים החינוכיים להתמודד עם התופעה הזאת, יהיו לבני הנוער כלים להתמודד עם תופעות אחרות כמו מיניות לא בריאה, גלישה לא בטוחה באינטרנט ואלימות מסוגים שונים. סף הריגוש של בני הנוער הולך ועולה, וככל שהוא עולה, סף הרגישות יורד. חלק מהתפקיד שלנו הוא לפתח את הרגישות הזאת – לפתח רגישות לזולת ולהצביע על מה שנכון ואחראי ועל מה שמסוכן ומנוכר. למרות העולם הפוסטמודרני שאנחנו חיים בו, אני מאמין שעדיין יש נכון ולא נכון. סיסמת הצופה 'היה נכון' אינה מילים ריקות. יש פה מרכיב שבא להבחין בין מה נכון ללא נכון ומצהיר על נכונות לעשות משהו למען מה שנכון".

תגובות פייסבוק

תגובות

תגובה אחת

  1. נכון מאוד

    אייל פסח |

הגיבו לכתבה